Prejudice is a burden that confuses the past, threatens the future and renders the present inaccessible. Assim foi expresso por Maya Angelou, poeta e activista norte-americana que - durante a sua longa carreira preenchida por poesia e ensaios - lutou e advogou os direitos de igualdade racial. É também com um manifesto pelos direitos civis que inicia o mais recente disco, The Sun de Raashaan Ahmad. “No” é um tema poderoso tanto a nível melódico como lírico e que se circunscreve a um ambiente de crescimento em condições precárias e injustas, mas que, através da resiliência e da voz que todos nós temos, se transforma num autêntico hino de resistência e de busca incessante pela igualdade de direitos.
Raashaan Ahmad é um músico que encontrou no hip-hop uma forma de expressão que lhe permite discorrer de igual maneira sobre os problemas sociais, emocionais e é com uma raiz humanista que nos relembra dos valores essenciais da vida, muitas vezes negligenciados por nos sentimos encurralados ou desprovidos de coerência emocional.
Sonoramente, não limita a sua composição base ao hip-hop, sendo que Ahmad é harmonizado por influências fortes de jazz, funk e soul. Como artista a solo trilha o seu caminho de forma independente e verdadeiro, actuando também como front-man da banda de hip-hop, Crown City Rockers.
Perguntámos a este músico inspirador as suas principais influências e aqui estão elas:
Livros:
- The Alchemist, Paulo Coelho
- Ishmael, Daniel Quinn
- Parable of the sower, Octavia Butler
- Things Fall Apart, Chinua Achebe
- Sula, Toni Morrison
Discos:
- Dummy, Portishead
- Midnight Marauders, A Tribe Called Quest
- Songs In The Key Of Life, Stevie Wonder
- Love At Folsom Prison, Johnny Cash
- A Love Supreme, John Coltrane
Filmes/séries:
- Beat Street, Stan Lathan
- The Wire, David Simon
- Enter the Dragon, Robert Clouse
- One Flew Over The Cuckoos Nest, Milos Forman
- Baraka, Ron Fricke
- TRANSLATION -
Prejudice is a burden that confuses the past, threatens the future and renders the present inaccessible. Such as expressed by Maya Angelou, a north-american poet and activist that during her long career filled with poetry books and essays has thought for racial equality. It’s also with a manifest for equal civil rights that The Sun, Raashaan Ahmad latest record starts off. “No” is a powerful song lyric and melody wise and that circumnavigates an environment of growth in injust and precarious conditions that is challenged and conquered through resilience, using a voice that we all can have and turning a song into an authentic hymn for resistance and an incessant search for equal rights.
Raashaan Ahmad is a musician that found in hip-hop an invaluable vessel that allows him to express in equal manner about social and emotional problems with a strong humanistic root that reminds us of the essential values of life, that we sometimes neglect because we feel trapped or without emotional coherence.
Sonically, he does not limit himself just to hip-hop, being that he harmonizes the genre with strong influences from jazz, funk and soul. As a solo artist he trails his way in an independent and truthful way, acting as well as a front-man for the hip-hop group, Crown City Rockers.
We asked this inspiring musician his principal influences and here they are:
Books:
- The Alchemist, Paulo Coelho
- Ishmael, Daniel Quinn
- Parable of the Sower, Octavia Butler
- Things Fall Apart, Chinua Achebe
- Sula, Toni Morrison
Records:
- Dummy, Portishead
- Midnight Marauders, A Tribe Called Quest
- Songs In The Key Of Life, Stevie Wonder
- Love At Folsom Prison, Johnny Cash
- A Love Supreme, John Coltrane
Films/TV shows:
- Beat Street, Stan Lathan
- The Wire, David Simon
- Enter the Dragon, Robert Clouse
- One Flew Over The Cuckoos Nest, Milos Forman
- Baraka, Ron Fricke
Texto | Text / Tradução | Translation: Cláudia Zafre
Escolhas | Choices: Rashaan Ahmad